Systembolaget

Nu har systembolaget kommit ut med en kampanj om varför det skulle vara så "bra" om de har kvar sitt monopol på alkoholen. Här kan du se deras reklam. Jag tycker personligen att många av dom exempel som dom tar inte känns särkilt riktiga som att dom bara tar exempel som dom vet berör människor, alkoholrelaterad misshandel, men jag vet inte riktigt om jag ska tro på att det verkligen skulle öka särskilt mycket om alkoholmonopolen försvinner, dom försöker nog bara fiska efter sympati för att de vill ha kvar sitt monopol och tjäna pengar. Men jag känner så här, så här tror jag också att många andra känenr och det är därför dom vill att monopolet ska försvinna, finns säker andra anledningar också men jag tror att det här är några stora anledningar till att man vill att monopolet ska försvinna, anledning 1: Öppettider- Hur ska man hinna köpa på t.ex en lördag om man jobbar och dom stänger kl 15? Aldrig att man hinner det då ska man behöva köpa det dagen innan, men om det blir en oplanerad fest då? Eller om man helt enkelt känner för att ta ett glas vin på kvällen? Då är det kört. Bättre öppettider helt enkelt. 2. Läget- De flesta systembolag ligger inne i stan, om du bor utanför stan då ? Ska du då behöva ta dig in hela vägen för att kunna köpa sig lite öl? Det känns också ganska dumt. Om dom skulle utöka sina öppettider och öppna fler butiker utanför stan så skulle dom nog få behålla sitt monopol. Själv är jag emot monopolet, jag tycker att man ska kunna gå in vart som helst och köpa sig en flaska vin eller en platta öl.
Ett av argumenten de använde sig av var att urvalet skulle inte vara lika stort inne på en lokal ica som på systemet, nej men självklart är det inte lika stort urval, men betyder det att om monopolet försvinner så ska hela systembolaget bara lägga ner eller ? Dom kan väl ha kvar sina butiker och ha det fina urvalet för finsmakarna, jag säger inte att systembolaget är dåligt men oppettiderna suge rju. Man hinner ju inet gå dit. Nej bättre öppettider så kanske inte kunderna klagar lika mycket. Men själv är jag för att monopolet ska försvinna, jag tycker det ska kunna vara så smidigt som möjligt at köpa dricka ifall du kommer på klockan 8 på kvällen, att fan Sandra har fest ikväll jag ska nog fan gå, men fuck systemet är stängt. Nej andra alternativ ska finnas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0